Intervju za posao je prilika da predstavite svoje kvalitete i osigurate da budete zapamćeni, naravno, iz dobrih razloga. Nervoza nažalost često odradi svoje tokom procesa apliciranja za posao kao i samog intervjua, a svako od nas može da preduzme mere da predupredi i popravi opšti utisak koji ostavljamo u ovom procesu.
Prvi utisak je veoma važan! Moramo da se potrudimo da isplaniramo unapred korake koje ćemo preduzeti da bismo izbegli najučestalije greške koje se mogu javiti tokom intervjua za posao koji želimo da dobijemo.
Najučestalije greške koje pravimo na intervjuu
Od toga kako ste se obukli za vaš intervju, preko stava do količine samopouzdanja koje ste poneli sa sobom. Svaka greška ponaosob vas može koštati potencijalnog zaposlenja. Veoma je bitno obratiti pažnju makar na sledeće najučestalije greške kako bi one bile izbegnute.
Niste postavili pitanja poslodavcu
Obično na kraju svakog intervjua poslodavac ili osoba koja radi intervju sa vama će vas pitati “Imate li nekih pitanja?”. Jedna od najvećih grešaka je da kažete - ne, to nikada nije dobra ideja. Ovim pitanjem vam pružaju mogućnost da dobijete odgovore vezano za vaše nedoumice oko same pozicije, dužnosti. Takođe, ovo je prilika da saznate šta se očekuje od vas kao i odgovore na pitanja vezana za samu kompaniju i uslove koje kompanija nudi. Postavljanjem par jednostavnih pitanja kao što su “Gde ova komanija vidi sebe za pet godina?” ili “Na kojim projektima trenutno radite?” pokazujete svoju zaiteresovanost za ovu firmu i vašu potencijnu ulogu u njoj.
Postoje pitanja koja treba i da se izbegnu a to su svakako pitanja vezana za oblast poslovanja - to bi trebali da znate ako ste već aplicirali za radno mesto u ovoj firmi. Informišite se o kompaniji pre nego aplicirate za posao! Takođe, nećete ostaviti baš najbolji utisak ako pitanja vezana za zaradu, plaćeno odsustvo i godišnji odmor postavite domah na početku. Svakako dužnost firme je da vam da ove informacije a ako već nisu ovu temu svakako ostavite za kraj. Izbegavajte da postavljate pitanja vezano za teme koje su već spomenute a razjašnjene tokom intervjua. Bilo bi dobro, ako ste u mogućnosti, da pitanja unapred pripremite kao i alternative ako ste već dobili neke od odgovora tokom intervjua.
Pričate previše ili premalo
Balans između ova dva je veoma važan i može biti pravi izazov. Ono što vam može pomoći je da prosto provežbate par rečenica i potencijalnih odgovora pre samog intervjua i da shvatite koje su to informacije o vama i vašem predhodnom iskustvu koje biste trebali da pružite.
Izbegavajte da pričate o svemu odjednom i da dajete puno informacija za kratko vreme. Kada vam postave pitanje napravite malu pauzu, razmislite i svoj odgovor pokušajte da pružite “u jednom dahu”, bez zastajanja i prevelikog odugovlačenja. Prava doza informacija, konkretni odgovori na pitanja i samopouzdanje!
Ne brinite - i poslodavci su ljudi. Ako ste se zbunili i nervoza je učinila svoje prosto zamolite za par momenata da se saberete. Ovo je mnogo bolja opcija od duge ćutnje i davanja nepovezanih informacija koje nisu relevantne.
Niste se pripremili za intervju
Prirema za intervju je veoma važna i omogućava vam da delujete samouvereno. Obavezno istražite o kompaniji i poslodavcu pre apliciranja i pokušajte da saznate što više možete o njihovoj istoriji, oblasti poslovanja, projektima na kojima je kompanija radila. Ako dođete na razgovor nepripremjeni i bez nekog osnovnog znanja o kompaniji za koju aplicirate delovaćete nezainteresovani i lenji.
Priprema vam takođe pomaže i da shvatite kakav će tip intervjua biti i koja su to potencijalna pitanja koja vam mogu postaviti.
Neprikladno ste se obukli za intervju
Prvi utisak i način na koji ste se prezentovali vizuelno su veoma bitni. Odeća koju ste obukli za intervju treba da bude uredna i pristojna na prvom mestu. Pojavljivanje u iscepanim farmericama i papučama neće ostaviti utisak da ste profesionalni.
Naravno dress code zavisi i od toga kakva je firma u pitanju. Ako aplicirate za advokatsku kancelariju prirodno je da se obučete formalnije nego neko ko aplicira u IT sektoru gde je svakako dress code mnogo opušteniji.
Uvek je bolje biti i previše formalan nego nedovoljno!
Ogovarate predhodne poslodavce i kolege
Isticanjem negativnih stvari sa vašeg prošlog radnog mesta i ogovaranjem kolega i predhodnih poslodavaca odajete utisak veoma neozbiljne osobe i šanse da dobijete posao smanjujete na minimum. Vaši potencijalni poslodavci će se sigurno zapitati šta ćete pričati o njima jednog dana kada prestanete da radite kod njih iz bilo kojih razloga.
Bez obzira na to zašto ste napustili prošlo radno mesto morate biti civilizovani i ne žaliti se na prošla iskustva jer svakako ne želite da vaš potencijani poslodavac misli da niste lojalni i da se samo žalite na sve.
Umesto isticanja negativnih stvari pokušajte da sagledate, navedete i istaknete šta je to pozitivno što nosite sa sobom sa predhonog radnog mesta kao i mere koje ste preduzeli da sve negativno prevaziđete.
Kako da uspešno odradim intervju?
Pokušajte da budete što prirodniji i da pokažete sebe u najboljem svetlu ali pravu/pravog sebe. Na taj način dajete mogućnost poslodavcu da uvidi kako biste se uklopili u tim, što je jedan od veoma važnih faktora.
Pozitivna energija i entuzijazam vas automatski čine pogodnijim kandidatom. Naglašavajte tokom intervjua vašu želju i motivaciju da budete deo njihovog tima. Poslodavci poštuju radnike koji “misle unapred” i zalažu se za svoj kolektiv i kompaniju u kojoj rade.
Veoma često podcenjujemo naizgled obične svakodnevne stvari kao što su kontakt očima, osmeh, čvrt stisak ruke pri rukovanju i dobre manire.