U današnje vreme to koliko brzo možete da "izbacite" proizvod je veoma često ključna za uspeh. Iz tog razloga svi traže dobar način da testiraju proizvod pre puštanja u prodaju. Tu dolazimo do MVP testiranja iliti Minimum Viable Product. Ovakav metod testiranja proizvoda je postao suštinski za sve industrije, koje imaju potrebu da efikasno i veoma brzo imaju dobar proizvod koji mogu da puste u prodaju. A sve ovo uz zaista minimalne troškove, greške i rizike.
U ovom tekstu bavili smo se temom ovog načina testiranja proizvoda, kako je uopšte došlo do potrebe za ovom metodom i koji su benefiti.
Šta je to MVP testiranje prizvoda?
Minimum Viable Product je u stvari početna verzija jednog proizvoda. On u ovom slučaju ima samo osnovnu funkcionalnost koja je dovoljna da zadovolji rane korisnike. Njegova poenta je da pruži povratnu informaciju za dalji razvoj. Na ovaj način MVP kompanijama omogućava da testiraju praktično svoju ideju na tržištu. Na ovaj način oni će prikupiti informacije od korisnika i imaće priliku da unaprede proizvod. Sve ovo se dešava pre nego što ulože veća novčana i sva druga sredstva u njegovo dalje razvijanje. Tek kada se prođe ova faza testiranja, kada se vide mane i benefiti uložiće se dalje u proizvodnju i distribuciju.
Poenta svega ovoga je da se smanje rizici što je više moguće i da se smanje i optimizuju troškovi. Ovo daje šansu kompanijama da testiraju pretpostavke o potrebi pre nego što sam proizvod bude razvijen.
Kako je došlo do potrebe za ovom metodom?
Najjednostavnije rečeno potreba je nastala zbog dinamičnosti okruženja. Biznisi, kompanije i preduzetnici se nalaze u ekstremno brzom i zahtevnom okruženju. Sve tradicionalne metode su trajale jako dugo pre nego što bi proizvod ugledao svetlost dana. Ovo je naravno bilo skupo i veoma riskantno. Jako puno novca bi se trošilo na nešto što nije ni bilo sigurno da će uspeti. Umesto da se ulaže dosta novca u takvu prizvodnju bez sigurnosti kompanije su počele da koriste MVP tehniku. Tako da možemo reći da je potreba nastala kako bi se smanjio rizik, kako bi se ubrzao proces "izbacivanja" na tržište i kako bi se eskivirale greške koje mogu mnogo da koštaju. U suštini na ovaj način kompanije mogu da donesu informisane odluke pre nego što ulože sredstva u proizvod.
Koji su benefiti MVP testiranja proizvoda?
- Drastično smanjuje troškove - na ovaj način, ako se razviju samo osnovne fukncionalnosti, kompanije značajno mogu da smanje troškove već u prvim fazama projekta. Na ovaj način se štede fondovi dok se ne vidi da li postoje kupci za proizvod.
- Brže "izbacivanje" na tržište - ovde se radi o tome da umesto da se stvara kompletan proizvod, za šta pritom treba puno vremena, MVP daje priliku da se plasira početna verzija i da se ona zaista testira na stvarnim korisnicima.
- Dobijanje povratne informacije - ovom metodom imamo direktnu komunikaciju sa korisnicima. Na taj način dobijamo odmah veoma relevatne informacije o tome šta im se sviđa a šta ne. Osim toga dobijamo informaciju i šta žele u nekoj finalnoj verziji prizvoda.
- Smanjuje se rizik - Samim tim što ne ulažemo sredstva u nešto što možda uopšte neće biti uspešno, kompanije imaju šansu da vide potencijalne probleme i da ih isprave odmah u prvim fazama razvoja.
- Fokus je na ključnim stvarima - Dakle na ovaj način fokus je na ključnim funkcionalnostima koje mogu da nam donesu korist. Ovde automatski smanjujemo nepotrebne stvari koje samo gomilaju trošak i kompikuju stvari.
Ko sve koristi MVP metodu i kako ona unapređuje stvari?
Realno gledano najviše ovu metodu koriste tehnološki startapi. Oni na ovaj način razvijaju i testiraju aplikacije i sve digitalne proizvode. Proizvodnja koja ima fizičke proizvode takođe ima benefite od ovoga. Oni prave prototipe pre nego što ulože u masovniju proizvodnju. Zdravstvo koristi ovu metodu u raznim medicinskim istraživanjima vezano za neke osnovne karakteristike raznih uređaja. Osim toga koristi se u zdravstvu i za razvijanje softvera za praćenje stanja pacijenata. Moda isto ima benefite od korišćenja ove metode. Oni uz nju testiraju nove linije odeće u malim serijama pre nego što izbace celu kolekciju.
E sada sve ove inndustrije imaju benefit od ove metode na sledeći način:
- Brzo mogu da validiraju proizvod
- Dobijaju fleksibilnost u razvoju
- Testiranje tržišta je mnogo lakše
Dakle povratna informacija se dobija odmah a ovo je posebno korisno tamo gde se trendovi menjaju često (kao moda na primer). Sve industrije koje imaju probleme sa potražnjom i regulativom mogu da koriste ovu metodu kako bi brzo prilagodili proizvod novim uslovima i novoj potražnji (automobilska industrija, zdravstvo). Na ovaj način svi oni mogu da testiraju novo tržište u potpunosti pre nego što puste finalni proizvod u prodaju.
Postoji međutim nekoliko načina na koji ova metoda može da se unapredi. Može da počne sa korišćenjem naprednijih analitika kao što je veštačka inteligencija i analitika za još precizniju analizu. Dalje, može se napraviti inregracija sa korisničkom podrškom. Ovo bi omogućilo kompanijama da direktno prate pitanja, žalbe i sugestije. I na kraju preporučili bismo uvođenje alata za iterativni razvoj. Na ovaj nalin testiranje bi se još brže obavljalo kao i prilagođavanje i time bi se skratilo vreme između različitih faza koje MVP testiranje ima.