Marketing i promocija: Kako da se zna za vaš biznis

marketing

Marketing i promocija biznisa su suština i srž svakog poslovanja. I tu uopšte nije važno kolika je ta kompanija ili koja je grana privrede ili industrije u kojoj poslujete. Prosto radi se o tome da su marketing i promovisanje suštinski za privlačenje ljudi i kupaca. Osim toga oni su ključni i za izgradnju samog brenda i za održavanje konkurenstnosti na tržištu.

Razvojem tehnologije, pogotovo digitalne, način na koji se kompanije promovišu je drugačiji. I dalje se koriste i tradicionalne metode ali generalno kampanje marketinga su dosta evoluirale. U ovom tekstu ćemo se osvrnuti na to kako se marketing promenio, koje se to metode sada koriste i zašto su one od ključnog značaja za vaš biznis.

marketing

Kako se biznis nekada reklamirao?

Koncept marketinga postoji od kada je sveta i veka, samo je kroz istoriju kako tehnologija napreduje on drugačije izgledao. Te tradicionalnije metode se svakako koriste i danas i još uvek su relevantne. Posebno ističemo važmost kombinovanja malo tradicionalnijih metoda sa digitalnim alatima.

  • Reklamiranje u raznim medijima je jedan od tradicionalnijih načina. Televizija, radio, dnevna štampa i časopisi. Sve su ovo i danas popularni kanali kroz koje možemo da vršimo promociju našeg biznisa. Marketing na ovaj način osigurava nam da ćemo stići do široke publike i velikog broja ljudi. Ono što je mana ovakvog načina oglašavanja je što je ova metoda manje precizna i nema ciljanu grupu.
  • Plakati i bilbordi su sledeći način reklamiranja. Ovo su vizuelne reklame koje se postavljaju na javnim vidljivim mestima kako bi privukli pažnju ljudi koji cirkulišu u neprosrednoj blizini. Efikasne su zbog izgradnje svesti o brendu uopšte ali generalno njihov uticaj na prodaju nije merljiv pa im je to mana.
  • Direktni marketing je jedan od najranijih oblika marketinga. Ovo podrazumeva direktno dostavljanje svog promotivnog materijala potencijalnim kupcima. Ovakva metoda je jako dobra za personalizaciju i za direktnu komunikaciju sa kupcima. Sa druge strane ova metoda je veoma skupa i logistički prezahtevna za današnje vreme.
  • Sajmovi, događaji, konferencije. Kompanije veoma često učestvuju na sajmovima i ovo je dobar način da se direktno komunicira sa kupcima. Ovo je dobar način i da se predstavi proizvod kao i da se osmotri konkurencija i da vidimo šta se novo dešava u inndustriji u kojoj poslujemo. Zahteva jako dobru pripremu i dosta ulaganja međutim veliki benefit je neposredni kontakt.

Marketing i promocija u modernom i digitalnom dobu

Način na koji se uopšte obavlja marketing se sa razvojem tehnologije i interneta mnogo promenio. Digitalni marketing nudi pristup koji je dosta precizniji a na kraju i mnogo jeftiniji. Prosto ove metode koje su se razvijale kako se razvijala i digitalna tehnologija su postale neizostavne ako hoćemo uspeh.

marketing

Digitalni marketing

Ovaj pojam zapravo obuhvata sve sve marketinške aktivnosti preko interneta. Pod ovim se ubraja email marketing, PPC - plaćanje po kliku, optimizacija - SEO, društvene mreže, sadržajni marketing odnosno content marketing. Svi ovi načini nam mnogo lakše omogućavaju da dođemo do ciljen grupe odnosno publike putem kanala koji se koriste svakodnevno.

Dakle digitalni marketing koristi razne platforme da dođe do ljudi i da promoviše svoj proizvod ili usluge. Ovo se radi kroz određene marketing kampanje na tim društvenim mrežama. Uz optimizaciju na primer postajemo vidljivi na svim pretraživačima interneta. Možemo da zaključimo da svaki vid ovog načina promovisanja svog proizvoda ima svoje drugačije benefite i kombinovano daju najbolje rezulate. Ovim metodama možemo precizno da ciljamo svoje kampanje i da pratimo rezultate u realnom vremenu koji su lako merljivi. Osim toga imamo direktniju komunikaciju sa potrošačima što povećava lojalnost i imamo prostora za personalizaciju.

Optimizacija za pretraživače - SEO

SEO ili Search Engine Optimization. Radi se o tome da uz pomoć ove tehnike možemo postići da imamo bolji rang na pretraživačima kao što je na primer Google. Sam cilj ove metode je da donese neplaćeni "saobraćaj" na internetu putem optimizacije sadržaja koji je na našem sajtu. Osim sadržaja bitno je optimizovati i samu strukturu sajta i tehničke aspekte.

SEO optimizacija uključuje razne tehnike a osnovna je detaljno istraživanje ključnih reči. Osim ključnih reči bitna nam je i optimizacija celokupnog sadržaja, izgradnja povratnih linkova i tehnička optimizacija. Ako kombinujemo sve ovo naš sajt postane značajan za upit korisnika i naš sajt izlazi među prvima u pretrazi. Ovom metodom možemo da povećamo "vidljivost" na internetu na duge staze i to bez potrebe da stalno ulažemo u reklame. Iz tog razloga dobar SEO smanjuje troškove digitalnog marketinga. Paralelno sa time on u velikoj meri povećava autoritet i kredibilitet našeg biznisa.

Marketing preko društvenih mreža

Društvene mreže su platforme preko kojih osobe koje su korisnici mogu da prave i dele određeni sadržaj. Osim toga na ovaj način može da se vrši i komunikacija i da se dele informacije. Svakako najpopularnije društvene mreže su Facebook, Instagram, Tik Tok, nekadašnji Twitter sada X i LinkedIn.

Da pojasnimo kako marketing funkcioniše preko društvenih mreža. Kompanije koriste ovaj kanal da naprave i podele sadržaj kako bi privukli pažnju publike. Razni video snimci, postovi, tekstovi i slike se koriste kako bi angažovali publiku. Ono što je benefit ovog načina oglašavanja je da mogu precizno da ciljaju kome žele da plasiraju svoj sadržaj. Ovo se može podesiti na osnovu demografskih podataka, interesa ali i generalnog ponašanja korisnika. Takođe preko društvenih mreža možemo alatima da analiziramo koliko smo uspešni u našoj reklamnoj kampanji i da prilagodimo strategiju kako nam najviše odgovara za biznis. Kroz ovaj kanal imamo direktnu komunikaciju sa kupcima i potrošačima i imamo šansu da izgradimo celu zajednicu i svoj brend. U modernom, digitalnom dobu ovaj alat je postao nezamenljiv zato što uz pomoć njega naš prizvod je globalan i jako precizno možemo da ciljamo našu publiku.

marketing

Email marketing

Ovo je metoda direktnog reklamiranja koja koristi email kao glavno sredstvo da dođe do potencijalnih i sadašnjih potrošača. Cilj ovog vida promocije je da informiše, angažuje i importuje ljude putem poruka koje su personalizovane.

Kampanje se kreiraju i puštaju uz pomoć alata kao što su MailChimp, Hub Spot ili Constant Contact. Ovi alati nam pružaju segmentaciju liste kontakata. Osim toga nude nam personalizovane poruke i automatsko slanje poruka. Ovakvi emailovi sadrže razne promotivne ponude, novosti, preporuke ili čak vodiče. Ovo je veoma dobar kanal digitala zato što je komunikacija kroz njih direktna i visoko personalizovana. Ako dobro optimizujemo kampanje možemo da povećamo konverziju i ukupnu lojalnost kupaca uz ne tako velike troškove.

Content (sadržajni) marketing

Ovo je strategija koja podrazumeva pravljenje i isporučivanje sadržaja koji je vredan pažnje i koji je ustaljen. Opet sa ciljem da dopre do jasno definisane publike i da se izgradi poverenje i konekcija sa samim brendom.

Ovde govorimo o pravljenju blogova, video sminaka, vodiča, e-knjige i tako dalje. Navedeni sadržaj dalje objavljujemo putem digitalnih kanala kao što je sajt, društvena mreža, email i razne ostale platforme na kojima sadržaj može da se plasira. Ovaj vid promocije je ključan ako želimo dugoročno da izgradimo odnos sa publikom. Kroz sadržaj koji je zaista kvalitetan i vredan pažnje mi možemo i da edukujemo, da rešimo problem i da sebi izgradimo ime i kredibilitet u industriji. Prodaja se uzročno posledično povećava kada povećamo lojalnost i angažovanost kupaca.

Zaključićemo da se način na koji reklamiramo proizvode dosta promenio kako se razvila digitalna tehnologija. Metode koje su se nekada koristile još uvek se koriste i svakako su vredne. Međutim novi digitalni alati su mnogo precizniji, efikasniji i manje koštaju generalno gledano. Nove metode uz pomoć raznih alata i kampanja dolaze do kupaca kada treba sa sadržajem koji je personalizovan i koji je bitan za njih.

U današnje vreme biznisi koji kombinuju tradicionalne i moderne metode su u prednosti. Veoma je važno ostati u toku sa trendovima i bitno je prilagođavati strategije trenutnim potražnjama.

Slični tekstovi

registracija firme

Registracija firme - 4 stvari koje treba da znate

Registracija firme u APR-u je zapravo prvi i svakako najvažniji korak ako se odlučite za pokretanje svog biznisa. Usled dešavanja […]
Pročitaj više
zakon o elektronskoj trgovini

Zakon o elektronskoj trgovini - obaveze prodavca i kupca

Pre samog teksta želimo da shvatite da je zakon o elektronskoj trgovini veoma ozbiljna i opširna tema. Želimo da istaknemo […]
Pročitaj više
mvp

MVP testiranje proizvoda iliti efikasna proizvodnja

U današnje vreme to koliko brzo možete da "izbacite" proizvod je veoma često ključna za uspeh. Iz tog razloga svi […]
Pročitaj više
chevron-downchevron-right