Da li ste ikada bili u situaciji da ne možete da se odlučite između dva posla, između dva radna mesta u istim ili različitim strukama? Da li vam treba pomoć pri donošenju odluka vezano za vas privatni posao? Doneti ispravnu i pravu odluku je nekada veoma teško, teže nego što bi na prvi pogled moglo da nam se učini.
Tehnika koja će vam olakšati ovu dilemu
Oba radna mesta deluju primamljivo i imaju svoje benefite i mane a vi prosto ne znate na koji način objektivno da se odlučite za ono koje je bolje za vas?
Državni posao ili privatni? Bolja finansijska stabilnost dugoročno gledano? Prostor za kreativnost i slobodniji pristup koji zahteva malo više zalaganja ili standardno 9 do 5 radno vreme i radno mesto koje ne zahteva previše mentalnog angažovanja?
Šta ako bismo vam rekli da postoji veoma efikasno i lako rešenje koje će vam pomoći da donesete odluku? To rešenje se zove GRID analiza i ona vam pomaže da odgovorite na sva pitanja i nedoumice.
GRID analiza je takođe veoma dobra pri donošenju odluka vezano za vas privatni posao gde možete imati nedoumice kao što su na primer koga da izaberete kao partnera, koji dobavjač da vam isporučuje robu, koji distributer je najbolji za vas.
Za sve ove nedoumice GRID analiza ima rešenje a sve što vam treba su papir i olovka. Ova tehnika služi da u skladu sa svojim željama i afinitetima prosto stavite sve na papir i na kraju, uz pomoć malo matematike, jasno iskristališete koja opcija je u datom trenutku najbolja za vas.
Kako odraditi GRID analizu?
Za ovu analizu kao što smo napomenuli trebaće vam papir i olovka, dve tabele i malo matematike.
Tabela 1
Za primer ćemo zamisliti da odlučujemo između dobavljača za našu radnju. U gornjem redu kao što je prikazano u tabeli upisujemo faktore koji su nam važni za donošenje odluke. Brojevi koje upisujemo ispod faktora označavaju težinu ili vrednost tog faktora. Ispod težine faktora navodimo u ovom slučaju dobavljače između kojih se dvoumimo i dajemo im ocenu prema faktoru koji smo naveli. Možete da odaberete da li ćete za ocenjivanje koristiti skalu od 1-5 ili od 1-10. Mi smo odabrali skalu od 1-10.
Faktor | Udaljen | Kvalitet | Cena | Pouzdan | Ukupno |
Vrednost faktora | 5 | 9 | 10 | 9 | |
Dobavljač 1 | 5 | 8 | 7 | 5 | |
Dobavljač 2 | 9 | 8 | 8 | 10 |
Tabela 2
U drugoj tabeli množimo ocene dobavljača sa težinom svakog faktora i na kraju se sabiraju rezultati. Evo i primera:
Faktor | Udaljen | Kvalitet | Cena | Pouzdan | Ukupno |
Vrednost faktora | 5 | 9 | 10 | 9 | |
Dobavljač 1 | 5x5=25 | 8x9=72 | 7x10=70 | 5x9=45 | 212 |
Dobavaljač 2 | 9x5=45 | 8x9=72 | 8x10=80 | 10x9=90 | 287 |
Bolji rezultat pobeđuje!
GRID analiza ne samo da uzima u obzir raznovrsne faktore već i činjenicu kako vi te faktore rangirate i koliko ih vrednujete. Zbog toga je veoma koristan alat za veoma složeno donošenje odluka.
Veoma je važno da napomenemo da nećete možda uvek biti zadovoljni rezultatima. Ova metoda vam pomaže da uvidite kojoj alternativi makar malo više težite, objektivno gledano. Ako mislite da grešite uvek ponovo možete proći kroz tabelu. Tako još jednom sagledati sve faktore i potencijalno dodati još faktora prema kojima ćete rangirati svoje poslodavce, dobavljače, partnere, proizvod.