Regrutacija radnika je svakako jedna od ključnih stvari za svaku firmu i svaku kompaniju. Ako ta firma i kompanija želi da ima jak, produktivan i uspešan tim koji donosi rezultate. U prethodnim decenijama su se u većoj meri koristile tradicionalnije metode da se dođe do radne snage. Pod tradicionalnnim metodama mislimo na manuelno pregledanje radnih biografija i intervjui lice u lice. Ove metode su svakako relevante i danas, koriste se i danas ali s obzirom na današnje okruženje koje je veoma dinamično i stalno se menja imamo potrebu za novim alatima. Imamo potrebu za tehnologijama i tehnikama koje su mnogo efikasnije i preciznije.
Regrutacija uz pomoć tradicionalnih metoda
Dakle spomenuli smo tradicionalne metode. S obzirom da je to tehnika koja se i danas dosta koristi, pogotovo u profesijama koje su zanati u suštini, bitno je da ih spomenemo. Kod ovih tradicionalnih metoda oglas za posao se uglavnom objavljuje u štampanim medijima poput časopisa i novina. Kandidati su, kada dođu do oglasa, slali svoje radne biografije. Nakon što pošalju regruteri su ih dalje pregledali kako bi našli osobu koja potencijalno odgovara onome što kompanija traži. Regrutacija je dalje tekla tako što se kandidati koji odgovaraju opisu posla zovu na intervju lice u lice. Tada su se procenjivale njihove sposobnosti, iskustva i proveravalo se da li uopšte odgovaraju za poziciju i za kompaniju. E sada, ove metode su jako dobre zato što imate direktan kontakt i interakciju sa ljudima međutim dugo traju i nisu toliko efikasne pogotovo ako imamo veliki broj prijava.
Hajde sada da vidimo kako možemo ovo da unapredimo i ubrzamo stvari.
Regrutacija radnika uz pomoć novih tehnologija
Nalazimo u se izazovnom vremenu gde su promene na tržištu praktično svakodnevne. Rastu zahtevi poslodavaca, rastu i zahtevi kandidata i zaposlenih. Ovde su se nove tehnologije pokazale kao korisne jer modernizuju ceo taj proces zapošljavanja i čine da regrutacija bude mnogo jednostavnija. Alati koje ćemo navesti u daljem tekstu olakšavaju i jednoj i drugoj strani. Sa druge strane i posao regrutera postaje mnogo lakši i ceo proces selekcije postaje mnogo tačniji i efikasniji.
ATS - Applicant Tracking Systems
Ovo je softver koji automatizuje celu proceduru, dakle i regrutacija i selekcija postaju automatizovane. Na ovaj način ATS pomaže velikim kompanijama koje dobiju jako veliki broj prijava od kandidata. Ovaj sistem organizuje, filtrira i rangira sve kandidate na osnovu već unapred definisanih kriterijuma.
Kako on funkcioniše i zašto je važan? Kao prvo daje šansu da se oglasi za posao objave na mnogo više platformi. On onda automatski skuplja sve potrebne podatke i sortira sve prijave a nakon toga obavlja i prvi "skrining" kandidata. On koristi ključne reči i algoritme da bi brže našao najkvalifikovanije ljude i time drastično smanjuje vreme koje je inače potrebno za selekciju. Dakle olakšava ceo proces upravljanja tim ogromnim brojem prijava. Osim toga dosta može da pospeši efikasnost koju regrutacija zahteva jer smanjuje ljudske greške. Ovim načinom osim navedenog možemo mnogo bolje i da sagledamo statistiku kao što je vreme zapošljavanja, koliko je ceo proces uspešan, koji su najkvalitetniji kandidati i tako dalje.
AI - veštačka inteligencija
Ovde se podrazumeva da koristimo algoritam i mašinsko učenje kako bismo analizirali podatke svih kandidata i da time takođe predvidimo i kakav će njihov uspeh biti na određenoj poziciji. Ovom metodom automatski se analiziraju sve biografije ali i prate njihova ponašanja na društvenim mrežama. U nastavku svega čak se i intervjui mogu obavljati putem chatbotova.
Kako funkcioniše i zašto je važan? Regrutacija uz pomoć AI tehnologije dobija potpuno novu dimenziju. Veštačka inteligencija može da analizira sve istorijske podatke o zaposlenima koji su uspešni i da te podatke iskoristi da bi identifikovala slične karakteristike kod novih kandidata. Osim toga analizira društvene mreže i druge podatke koje mi svojevoljno postavljamo na internet kako bi sagledao i stvorio sveobuhvatnu sliku o kandidatu. Sama selekcija je mnogo brža i preciznija, ne postoji subjektivnost i pristrasnost. To doprinosi tome da regruteri mogu lakše da se fokusiraju na samu strategiju regrutacije a da rutinske zadatke koji bi im oduzimali fokus prepuste veštačkoj inteligenciji.
Video intervjui
Kao što se već i može predpostaviti video intervjui služe da se razgovori, selekcija i regrutacija obavi preko video poziva. Na taj način eliminiše se potreba za fizičkim pristustvom. Tu postoje dva načina asinhroni i sinhroni. Kod prvog, asinhronog načina, kandidati snimaju sami svoje odgovore na već unapred postavljena pitanja. Kod sinhronog načina sa druge strane razgovor za posao se odvija u realnom vremenu.
Kako funkcioniše i zašto je važan? Asinhronim video intervjuima dobijamo to da kandidat sam može da snimi odgovor kada njemu to odgovara i onda sa druge strane regruteri to mogu da pregledaju kada oni imaju vremena. Sinhroni video intervju koristi određene platforme kao što su Zoom ili Microsoft Teams da bi se razgovor obavio. Oba načina imaju svoje benefite. Kao prvo troškovi obe strane se smanjuju. Ako su kandidati iz drugog grada ili države ovo pogotovo tada dolazi do izražaja. Veoma je slično kao i lično intevjuisanje jer se može isto kao i uživo proceniti neverbalna komunikacija.
Regrutacija psihometrijskim testovima
Psihometrijski testovi su zapravo alat kojim se procenjuju osobine, kompatabilnost i kognitivne sposobnosti kandidata. Ovi testovi takođe procenjuju i emocionalnu inteligenciju i inteligenciju uopšte, radnu etiku i kolika je sposobnost kandidata za rešavanje problema.
Kako funkcioniše i zašto je važan? Ovi testovi se uglavnom rade online i svi rezultati koji se dobiju se onda automatski analiziraju i rangiraju. Rezultati koji se dobiju koriste regruterima jer uz pomoć njih mogu mnogo lakše i efikasnije da odrede koji kandidat odgovara radnom mestu za kojim je potražnja. Regrutacija uz pomoć psihometrijskih testova smanjuje rizik da zaposlimo kandidate koji uopšte ne odgovaraju našoj kompaniji, njenoj kulturi ili koji prosto ne odgovaraju trenutnoj poziciji. Ovakvi testovi su korisni jer prosto nam pomažu da identifikujemo one ljude koji su mentalno i emocionalno podobni da obave određeni posao koji nama kao kompaniji u datom momentu treba.
Regrutacija chatbotovima
Ovo je alat koji je opet baziran za AI tehnologiji, na veštačkoj inteligenciji. Ovaj alat komunicira sa kandidatima, vode ih kroz ceo proces prijave i odgovaraju na pitanja i sve to u realnom vremenu.
Kako funkcioniše i zašto je važan? Ovaj alat, chatbot, se integriše u sajtove kompanija i vrše komunikaciju automatski. Dakle oni odgovaraju na sva pitanja koje im kandidati postave, pitanja vezana za poziciju, pomažu im oko prijave. Osim toga oni su u mogučnosti i da odrade onaj inicijalni razgovor i inicijalnu selekciju kandidata postavljanjem ključnih pitanja. Dosta smanjuju posao regruterima posebno u tim ranim fazama selekcije a sa druge strane pružaju veoma brz i personalizovan odgovor kadnidatima.
Upotreba malo novije tehnologije je možemo zaključiti postala neophodna. Neophodna ako želite da ostanete konkurentni na tržištu. Ne samo da ove alatke olakšavaju posao regruterima nego imaju benefit i za kandidate jer su tačni, precizni i efikasni. Smanjuju troškove i smanjuju vreme koje je potrebno za celokupnu selekciju i regrutaciju. Zapravo smatramo da je kombinacija tradicionalnih i novih metoda najbolja i najoptimalnija za zapošljavanje.